søndag 26. april 2009

Katherine Hodkin

er kommet i blomst og noen krokus. Ellers er det flere hyggelige gjensyn rundt omkring selv om her ikke er mer blomster akkurat nå. Denne helga kunne vært fin til hagepuslerier, men drittvær og annen aktivitet har begrenset dette.

Skulle ha laget ny kant til et bed (og sneket til å utvide det noe), ryddet i bedene, luket ugress, plantet dahliaknoller, skiftet jord på pelargoniaene og fuchsiaene og laget grønnsakbed i den gamle sandkassa.
Helgas hageaktiviteter har hovedssakelig bestått av vanning og inspeksjon. Har dog fått priklet og litt og plantet ut et par stemorsblomster som skal få tilbringe resten av sommeren ute.

Ellers er jeg også i ferd med å forså meg på erterblomster. Etter at jeg hadde sådd 2 sorter som hadde fått samme behandling så det ut som om de jeg hadde kjøpt i år skulle få 100% spiring mens de som var fra i fjor 0%. Da var det jo bare å kvitte seg med gamle frø fant jeg ut og har lagt en masse i bløt. Det ser likevel ut til å være liv i svært mange av disse så nå planter jeg erterfrø som er i ferd med å spire både her og der.

Ja og så er det kommet spirer i 3 av pottene i "kaldbenken". Pottene er nå befridd for plastposen men står fortsatt beskyttet av lokket på kassen. Der skal de få stå uansett hva som skjer med været, har ikke plass til å ta noe av dette inn.

Under fuglebrettet har fuglene strødd om seg med solsikkefrø. Ser ut til at en god del av disse er i ferd med å spire. I bedet vil jeg ikke ha dem så jeg har lurt ned en del mot grensen til naboen. Kanskje blir det en liten hekk av det ? Skader i hvert fall ikke å prøve, alternativet er å kaste frøene.

3 kommentarer:

Villrose sa...

Katherine Hodkin er supersjarmerende :-)

Blir vel fint med masse duftende erteblomster. Bare å putte ned her og der...

Randines hageblogg sa...

Flott nytt bilde av Stemorplanten!

Fortsatt forstår jeg meg ikke på erteblomster, så jeg holder meg til sukkererter.

Ha en fin dag!

Bønna sa...

Det mest sjarmerende med Katherine Hodkin er at den er tidlig og kommer igjen. Er ikke fullt så begeistret for den blasse blågulgrønne fargen.

Når det gjelder erteblomster holder jeg fortsatt å prøve meg frem. Sår noen helt lave sorter som er greie å ha med å gjøre. Prøver noen klatrere også, men de har ikke alltid vært like vellykket.