søndag 12. april 2009

Endelig kan jeg erklære

hagen fri for sne, (foruten en bitteliten klump som skal bort i løpet av dagen, nå regner det). Foretrekker absolutt bypåske, spesielt når vinteren begynner å forsvinne. Er også litt lei av at Røde Kors skal bruke høytiden som "gissel" for å markedsføre sin organisasjon.

I går var en nydelig dag med temperatur opp mot 15 grader og sol. Fikk en litt ufrivillig spasertur i går da sykkelen punkterte... men fikk jo kikket litt i en del hager på turen. Mange hager er kommet mye lenger enn min, jeg så både blåveis og krokus. Her er det fortsatt kun sneklokkene som blomstrer. Ellers er det en avslørende årstid før det blir så veldig grønt. Mye rot kommer frem og en del uinspirerte hageløsninger blir veldig synlige..

Har begynt å rydde litt i bedene. Bruker latmannsmetoden klipper ned og dekker til med kugjødselkompost. Det ser ut til at jeg har gjort en stor ryddejobb, men egentlig er det jo bare bløff. Innbiler meg at det er en smule økologisk også. Fant både årets første løvetann og skvallerkål i bedene i går. Skvallerkålen hadde for sikkerhets skyld plassert seg lengst bort i det bedet det er vanskeligst å komme til i, så den skal jeg nok få jobbe med. Må vel legge en tråkkhelle der.

Det sås og prikles litt nå og da. Tomatplantene er plantet om i store potter, de var ganske slappe, mistenker hærmygglarver, men de ser ut til å komme seg nå. Ellers ligger blomsterertfrø i vann, det står at de skal ligge et døgn, men de som ble avglemt noen døgn i fjor kom seg vel så bra, så det har ingen hast å så dem.

Sådde litt ringblomster i går, det er jo egentlig et forsøk i og med at de helst skal sås direkte ute, men jeg synes de jeg har sådd tidligere har vært trege. Får se om dette gir bedre resultater. Den 22.3 har jeg notert at jeg sådde Øyeblomst (nemophila), har vært passe sur for at ingen ting har skjedd i potta og sådde nesten halve pakken i går. I dag teller jeg minst 4 spirer i den gamle potta. Typisk.

Ute i "kaldbenken" skjer det ingen ting. Sikkert like greit, det kan nok fortsatt bli frost.

2 kommentarer:

solfrid sa...

Ja, endelig er det vår!

Blir en fin dag ute i dag, også. Sola er her, såvidt.

Bønna sa...

Ja, når påska har vært er det vår uansett. Merker også godt at det er sen påske i år.