torsdag 17. september 2009

Årets Dahliaer - eller hvor ble sommeren av ?

Endelig en ettermiddag uten regn så jeg fikk tittet litt i hagen. Mens jeg har ventet på at Dahliaene skulle komme i blomst har det plutselig blitt høst. Har tatt bilde av de som er i blomst nå, men enda gjenstår flere som ikke har begynt å blomstre. Enten må vi få lengre somre eller så må jeg plante disse tidligere. Denne er jeg veldig fornøyd med. Det er en Dahlia variabilis "Bishop's children" som jeg har sådd selv.

Denne har jeg også sådd selv: Dahlia x hortensis "Mignon White Shades".






Denne er jeg usikker på, men tror det var en av de som overvintret fra i fjor. Hva den heter er deriomot et åpent spørsmål.




Så til skrekk og advarsel: De to neste jeg har bilde av vet jeg at har overvintret fra i fjor. Men når man ikke merker dem bedre er det jo vanskelig å finne ut hva det var.



Jeg pakket ned en hel masse Dahliaer i fjor høst, men var nok ikke nøye nok med å tørke dem så en god del av dem fikk muggskader og måtte kastes. Denne derimot som jeg ikke likte så godt har klart seg.

De fleste Dahliaene er plantet i krukker pga dårlig erfaring med snegler. Denne ble imidlertid plantet rett ut i jorda og da gikk det slik.

Ellers er ble Hippene reddet inn fra regnet i går. De har stått ute hele sommeren, men trenger vel å få tørket seg litt i garasjen frem mot jul. Kastet en del i vår som var infisert med sykdom og det er godt mulig at det er flere som skulle vært kastet. Tror ikke det ligger an til den store Hippedilla i år.

2 kommentarer:

Villrose sa...

Har den samme erfaringen med Dahlia som deg. Derfor er årets i potte. Både sådd og knoller. Ikke kapasitet eller plass til fordriving, men blomstringen skjer fra august.
Tvi tvi for lykkelig overvintring denne gangen!

Røsslyng sa...

Så masse flotte Dahliablomster :)
Selv har jeg ikke så mange for mine blir sneglespist selv i potter så her er det bare en krukke med tre dahlia som har klart seg.
Ha en fortsatt flott høstblomstring! :)