torsdag 15. oktober 2009

Drømmen om en kjøkkenhage...som brast

Overskriften dramatiserer kanskje noe, men jeg sitter nå her og furter litt da. Siden forrige innlegg har jeg vært på tur blant annet i Barcelona og Napoli. Dette bildet er fra Barcelona der vi fant et nytt, sentralt, lite, rimelig, sjarmerende og trivelig designhotell ! Dette bildet er fra rommet, ikke all verdens utsikt men en trivelig veranda med pelargonier og ikke noe biltrafikk.

På baksiden var det en liten men svært stilig hage med basseng og fortsatt designmøbler. Har ikke noe godt bilde av denne, dette bildet er fra nabohagen som er noe mer bob-bob. Men alle hagene som vendte mot bakgården skapte en triveligt atmosfære som man kanskje ikke ville tro var midt i en storby.


Tar også med et bilde av en takhage i Napoli.

I "Europa" var det fortsatt sommertemperaturer på 25+ mens vi kom hjem til frost og sne. Nå er det heldigvis blitt plussgrader, men georginene har tatt kvelden og det er absolutt på tide å få satt tulipanløken (!) og få ryddet til vinteren.

Nok om det. I det siste har jeg fabulert om å kjøpe en fritidsbolig der det går an å slå seg løs på kjøkkenhagefronten. Før vi dro var vi på visning på en eiendom der det aldri vil oppstå noen plassproblemer uansett hageprosjekt. Prisen var grei og bygget virket også bra, det eneste aberet var at det ikke var havutsikt. Men vi satte oss da opp på lista over interesserte.

Så gikk noe tid, og før vi skulle dra ringte megleren og sa at det var kommet inn et bud. Budet var et lavt "skambud" som selgerne nok ville avvise. Jeg opplyste da at vi var i tenkeboksen mht eiendommen og at vi skulle reise bort slik at vi ikke kom til å gi noe bud i løpet av de første par ukene. Megleren opplyste da at vi da risikerte at eiendommen ble solgt i mellomtiden, noe som jo er forståelig.

Før vi dro sendte jeg likevel en mail til megleren der jeg ba om å bli oppdatert pr mail dersom det kom noen bud, og at vi tok med oss prospektet på reisen slik at vi kunne legge inn bud dersom vi bestemte oss. Underveis fikk jeg så mail og telefon fra megleren om at det var kommet inn et nytt bud med kort frist som fortsatt var svært lavt. Jeg opplyste da at vi fortsatt ikke hadde bestemt oss men at vi gjerne ville bli fortsatt orientert om utviklingen.

Så kommer vi hjem og ser at prisantydningen er redusert med ca 50' og vi bestemmer oss for å legge inn et bud. Tirsdag sendte jeg mail til megleren med kun et spørsmål om eiendommen som jeg ønsket svar på. Siden har jeg ikke hørt noe, og i dag ser jeg at eiendommen er solgt.

Jeg synes det er merkelig at megleren ikke har gitt beskjed dersom det er kommet inn noen bud. Han er kanskje ikke forpliktet til det men jeg synes han burde forstå at vi fortsatt var interessert, eller ?? Kanskje er han bare glad til for å få unna et salg og gidder ikke forholde seg til nølende kjøpere ?? Hva vet jeg. Skulle tro det var i selgers interesse at megler forsikret seg om at alle interessenter fikk vite om aktuelle bud, kanskje kunne det blitt en budrunde også.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det er ikke så greit det der. Jeg synes megleren har opptrådt klanderverdig og ikke gjort jobben h*n var engasjert for.
Hadde det vært FØR salg så hadde jeg anbefalt deg å gå direkte til selger og spørre om han hadde fått beskjed om at det var flere interessenter. Megler er jo tross alt engasjert for å gjøre best mulig salg for selger - det innebærer å følge opp ALLE potensielle kjøpere (som har vist sin interesse).

Men nå som salget er gjort er det jo en annen vurdering. Sannsynligvis er kontrakt inngått og "toget gått" for dette prospektet.
På den annen side så risikerer du å møte denne megleren seinere igjen ... og det kunne kanskje vært en idé å ta kontakt med kontoret og framlegge din opplevelse.
Kjedelig er det iallfall uansett.

Bønna sa...

Ja løpet er nok kjørt. Regner med at eiendommen gikk til den nye prisantydningen som etter min oppfatning var svært lav. Heldig for kjøper og ikke fullt så heldig for selger.

Det er mulig det fins en fornuftig forklaring på dette, men jeg synes fortsatt det hele virker litt merkelig. Jeg forstår jo at megleren har fokus på selgeren og ikke kjøperens behov for oppdatering. På den annen side har jo de fleste før eller senere behov for meglertjenester og da kan det vel være lurt å "markedsføre" seg begge veier. Jeg vet i hvert fall hvilken megler jeg ikke vil velge dersom det blir behov for det. Jeg gidder ikke å ta det opp med selskapet, det får bli deres eget problem hva slags personer de ansetter i sjefsstillinger (!).